10-20 (10-18) SE AVVIKENDE TIDER
menu

Månedens ansatt juni

Begrunnelse for valg

Straks jeg kom inn i butikken reiste dette fyrverkeriet av en blid fyr seg opp fra pulten han jobbet ved. Han møtte blikket mitt og spurte hva han kunne hjelpe meg med. Denne mannen utstrålte en varme, og et genuint ønske om å hjelpe meg straks jeg hadde spurt om de også kunne reparere en Ipad. Uten at jeg trengte å spørre om det, ville han umiddelbart finne ut hva det vil koste meg, og om de har delene på lager. Han stilte meg spørsmål om modell, mulig problematikk og omfang. Han fant frem et eksemplar og viser meg hva han må gjøre og hvor jeg finner riktig informasjon om modell og merke. «Jeg bestiller det vi trenger også fikser jeg den for den deg», sier han. «Det blir gøy å sitte med noe annet enn de knøttsmå telefonene. Når leverer du den?»

Vi avtaler at jeg leverer Ipaden neste fredag. Vi avtaler også at jeg sender han serienummeret på produktet mitt i en mail slik at han kan bestille delene han trenger. På den måten kan han reparere den raskere og uten at jeg må vente i mange dager på at den skal bli ferdig. Denne blide fyren gjør meg rett og slett glad. Takket være hans initiativ får jeg endelig reparert padden som har ligget i en skuff med knust skjerm i mer enn ett år. Han vet det ikke enda, men samtidig vil jeg levere min sønns knuste telefon, jeg vil få byttet beskyttelsesglasset på min Iphone7, og jeg vil fra nå av anbefale alle jeg kjenner om å gå til PhoneREP og snakke med Jonas om de har trøbbel med telefonen eller padden sin. Jeg er sikker på at om det er mulig, så fikser Jonas det for dem også.

Jonas får flere kunder på besøk, som også trenger hjelp. Jeg avslutter og går. Han ønsker meg velkommen tilbake igjen. Helt uanstrengt minnet han meg på at jeg må huske og sende han serienummeret han viste meg hvor jeg fant. «Vi sees neste fredag», legger han til.

Jeg blir stående på utsiden å observere hvordan han snakker med kundene sine før jeg går, uten at han kan se meg. Han tar imot bestillinger, spør kundene om han kan gjøre noe ekstra for dem. Han stiller spørsmål som, «Vet du forresten hvordan du kan spare strøm,  slik at batteriet ditt holder lenger?», «Ikke? Kom, så skal jeg vise deg». «Jasså, sliter du med lagringsplassen?» «Om du ikke allerede har gjort det, så gå inn på innstillinger og trykk så på… Nei kom her, så skal jeg vise deg det også».

Bedre enn dette kan det ikke gjøres. Vi trenger slike som han!

Jonas Groth[1]

 

Litt om selgeren

Jonas Groth er en nygift familiefar som opprinnelig er fra Danmark. Han kom flyttende til Norge da han var 10 år gammel, sammen med mor, far og søsken. Jonas ble ansatt her på PhoneREP for bare 2 måneder siden. Og han stortrives. Det er ikke vanskelig å se.

Ved siden av jobben her, forteller han at han også jobber som artist. Han er lidenskapelig interessert i musikk, og jobber med det så fort sjansen byr seg. Han har blant annet vært med i Idol, han debuterte i «under 17» i regi av Heia Norge på NRK i 1993, han har vært land og strand rundt med Apotygma Berserk.

Her på PhoneREP lar han kunden spille hovedrollen.  Jeg spør om hva som driver han til å yte en så god service.  «Jeg er jo fra Danmark», sier han. Han forteller at danskene har det der med å være greie med hverandre i blodet. Han drar noen danske regler og jeg tror jaggu han har rett. «Jeg er generelt fryktelig glad i og interessert i mennesker. Det tror jeg det er lurt å være om man skal jobbe slik som dette».

Videre forteller han en historie fra 16-års dagen sin. Han hadde bursdag den dagen og skulle kjøpe seg moped. «Jeg dro ut på en låve på bygda og kjøpte den med sparepengene mine av en fantastisk hyggelig fyr. Jeg var stolt som en hane og kunne ikke få prøvd denne mopeden fort nok».  Jonas bedyret for mopedselgeren at han var skikkelig fornøyd. Selgeren gav han et svar som han den dagen ikke skjønte noen ting av, men som han har båret med seg videre. Selgeren hadde svart Jonas: «Det er flott at du er fornøyd gutt, men jeg, jeg er ikke fornøyd før du kommer tilbake hit å kjøper bilen din eller bil nr.2 eller 3».

 «Jeg lærte noe viktig den dagen, selv om jeg ikke hadde skjønt det selv enda. Og denne historien bærer med seg noe av nøkkelen til min drivkraft også», smiler Jonas lurt. 

Publisert: 05.07.2017 09:16